پایان نامه: مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و اختلال شخصیت خودشیفته در …
جدول 2-10: تفاوت بین طرح واره های شرطی و غیرشرطی 82
جدول2-11: معرفی طرحواره های چهار ذهنیت کودکانه. 90
جدول 2-12: ذهنیت های مقابله ای ناسازگار. 91
جدول 2-13: ذهنیت های والد ناکارآمد. 91
جدول 4-1 توزیع فراوانی و درصد وضعیت جنسیت در سه گروه مورد مطالعه. 100
جدول 4-2 توزیع فراوانی و درصد وضعیت تاهل در سه گروه مورد مطالعه. 100
جدول 4-3 توزیع فراوانی و درصد وضعیت تحصیلات در سه گروه مورد مطالعه 101
جدول4-4: میانگین و انحراف استاندارد مولفههای شخصیت خودشیفته در سه گروه. 102
جدول4-5: میانگین و انحراف استاندارد مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه در سه گروه 103
جدول 4-6: نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چندمتغیری نمرات مولفههای خودشیفته . 104
جدول 4-7: نتایج آزمون لوین برای مولفه های شخصیت خودشیفته در سه گروه. 105
جدول 4-8: نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چندمتغیری نمرات مولفههای خودشیفته. 106
جدول 4-9: نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چندمتغیری نمرات مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه در سه گروه 107
جدول 4-10: نتایج آزمون لوین برای مولفه های طرحوارههای ناسازگار اولیه در سه گروه. 108
جدول 4-11: نتایج آزمون معناداری تحلیل واریانس چندمتغیری نمرات مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه در سه گروه 109
جدول 4-12: مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه در سه گروه با بهره گرفتن از آزمون LSD 110
فهرست شکلها
شکل2-1: نظریه طرحوارهها از اختلالات هیجانی 26
شکل2-2: حلقه معیوب بر پایه رابطه متقابل بین تفسیرهای منفی از تجارب و خلق افسرده. 32
شکل2-3: فعال سازی شیوه فقدان اولیه در افسردگی 36
شکل2-4: پیکربندی قفل درونی افسرده ساز در دیدگاه زیرسیستم های شناختی متعامل. 40
شکل2-5: فرایند بیمناکی اضطراب برانگیز 52
شکل2-6: مدل شکل گیری آسیب پذیری در برابر اضطراب. 54
شکل2-7: مدل آسیب پذیری GAD 55
شکل2- 8 : مدل فراشناختی GAD 64
شکل2-9 : شکل بندی مشکل بیمار GAD در قالب مدل فراشناختی. 65
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه طرحوارههای ناسازگار اولیه و اختلال شخصیت خودشیفته در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و اضطراب فراگیر و افراد بهنجار میباشد. روش این پژوهش علی- مقایسه ای از نوع مورد شاهدی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بیماران زن و مرد مبتلا به افسردگی اساسی و اضطراب فراگیر مراجعه کننده به بیمارستان ها و مراکز بالینی شهرستان مشهد در تابستان سال 1390 بود. اندازه هر یک از زیرگروه ها باید حداقل 15 نفر باشد، برای افزایش اعتبار بیرونی پژوهش حاضر اندازه هر یک از زیرگروه ها 30 نفر در نظر گرفته شده است. روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری در دسترس بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شخصیت خودشیفته (PNI) و فرم کوتاه پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (YSQ_SF) استفاده شد. دادههای پژوهش با تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین میانگین هیچکدام از مولفههای اختلال شخصیت خودشیفته در سه گروه تفاوت معناداری وجود ندارد. و همچنین نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین میانگین تمامی 15 طرحواره ناسازگار اولیه در سه گروه تفاوت معناداری وجود دارد و نتایج آزمون تعقیبی LSD نشان داد که میانگین تمامی این طرحوارهها در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر از بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و افراد بهنجار؛ و در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی اساسی از افراد بهنجار بیشتر است. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گیری کرد که مولفههای شخصیت خودشیفته نقشی در بروز یا تشدید نشانه های افسردگی اساسی و اضطراب فراگیر ندارند و طرحوارههای ناسازگار اولیه از عوامل اصلی بروز یا تشدید نشانه های اختلال اضطراب فراگیر میباشد.
مقدمه
اضطراب و افسردگی دو اختلال روانی شایع محسوب می شوند که در قلمرو آسیب شناسی روانی پژوهش های فراوانی را به خود اختصاص داده اند، لیکن هنوز هم عوامل موثر بر بروز و تداوم این اختلالات به خوبی روشن نشده است. مشخص است که افسردگی و اضطراب با هم ارتباط نزدیکی دارند اما علل، پیامدها و عملکردهای متفاوتی می توانند داشته باشند، مثلا اضطراب و افسردگی اثرات متفاوتی بر پردازش اطلاعات دارند(بک، فریمن و دیویس[1]، 2003).
اختلالات خلقی یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی است که به صورت خلق پایین در دوره های افسردگی و خلق بالا در دوره های شیدایی نمود پیدا می کند (سادوک و سادوک[2]، 2003).
اختلالات خلقی به اختلالات افسردگی ، اختلالات دو قطبی و دو اختلال مبتنی بر آسیب شناسی (اختلال خلقی به علت یک حالت طبی عمومی و اختلال خلقی ناشی از مصرف مواد) تقسیم می شود (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000).
دامنه بالینی افسردگی از افسرده خویی[3] تا افسردگی عمده[4] می باشد. شیوع طول عمر اختلال افسردگی اساسی 2/16 درصد و شیوع سالیانه آن 6/6 درصد می باشد. این اختلال در زنان دو برابر مردان می باشد و بیشترین احتمال خطر برای ابتلا به افسردگی بین 40-20 سالگی می باشد (بلازر5، 2000) که با نشانه هایی چون خلق افسرده، از دست دادن علاقه، کاهش قابل ملاحظه وزن ، انرژی و غیره مشخص می شود (سادوک و سادوک، 2003). اختلالات اضطرابی نیز از جمله شایع ترین اختلالات روانپزشکی است. میزان شیوع طول عمر اختلالات اضطرابی 5/30 درصد و شیوع سالیانه آن 7/17 درصد می باشد(سادوک و سادوک، 2003).اختلالات اضطرابی نیز انواع مختلفی دارد که از آن جمله میتوان به اختلال اضطراب فراگیراشاره کرد. این اختلال با اضطراب مداوم و فراگیر مشخص می شود که وابسته به شرایط خاص نیست هرچند به وسیله برخی از شرایط وخیمتر می شود. این اختلال در زنان دو برابر مردان می باشد و شیوع طول عمر این اختلال 5 درصد شیوع سالیانه آن 3 درصد میباشد (تایرر و بالدوین
[5]، 2006). به نظر می رسد پرداختن به عوامل زمینه ساز و مسبب در بروز این دو اختلال شایع می تواند نقش بسزایی در پیشگیری از بروز و بهبود و ارتقائ روش های درمانی داشته باشد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر بروز، تشدید و یا عود اختلالات میتوان به شخصیت فرد اشاره داشت که به عنوان الگوی پایدار تجربه درونی تعریف می شود و الگوی رفتاری است که انحراف قابل توجهی از فرهنگ دارد و منجر به ناراحتی و کاهش عملکرد می گردد. اختلالات شخصیت در طول زمان پایدار است و شروع آن مربوط به اوایل بلوغ و نوجوانی است. از جمله این اختلالات می توان به اختلال شخصیت خودشیفته اشاره داشت که الگوی فراگیر بزرگ منشی، نیاز به تحسین و فقدان
- ۹۹/۰۲/۳۰