پایان نامه شناسایی و تحلیل شکاف نیازها و خواستههای مشتریان
بانکها در محیطی با محصولات غیر متمایز فعالیت می کنند، کیفیت خدمات در آنها بهعنوان اولین سلاح رقابت شناخته میشود. این پژوهش باهدف شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات بانکداری الکترونیک بانک پاسارگاد انجامشده است. در این راستا، پرسشنامهای بر اساس مدل سروکوال (servqual) و در 6 بعد و 24 سؤال طراحی و بین 200 نفر از مشتریان بانک پاسارگاد توزیع و درنهایت تعداد 184 پرسشنامه گرداوری و طی آن، شکاف کیفیت خدمات اندازهگیری شد. ازآنجاییکه مدل سروکوال و نتایج حاصل از آن قادر به شناسایی شاخصهای مؤثر در افزایش رضایت مشتریان نیست و تنها مشخصه ها را از جهت شکافی که با وضعیت مطلوب دارند رتبهبندی میکند؛ بنابراین سعی شده با بهره گرفتن از مدل کانو و ادغام آن با مدل سروکوال شاخصهای بااهمیتتر در جلب رضایت مشتریان شناسایی شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را مشتریان بانک پاسارگاد تشکیل میدهند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که هفت مشخصه بهعنوان مهمترین دلایل در جلب رضایت مشتریان نقش دارند.
فهرست:
فصل اول کلیات پژوهش… 12
1-1 مقدمه. 13
2-1 بیان و طرح مسأله. 13
3-1 اهداف پژوهش… 14
1-3-1 هدف اصلی.. 14
2-3-1 اهداف فرعی.. 14
4-1 ضرورت و اهمیت پژوهش… 14
5-1 سؤالات یا فرضیههای پژوهش… 15
6-1 روش انجام پژوهش… 15
1-6-1 ازنظر هدف پژوهش… 15
2-6-1 ازنظر گردآوری داده 16
7-1 ابزار و روش گردآوری دادهها 16
8-1 جامعه و واحد تحلیل آماری.. 16
9-1 واژگان کلیدی پژوهش… 16
فصل دوم ادبیات موضوعی پژوهش… 18
1-2 مقدمه. 19
بخش اول. 19
2-2 تعریف خدمت.. 19
1-2-2 خدمت در بازار کالا و خدمات.. 20
3-2 ویژگیهای خدمات.. 21
2-3-2 سازمانهای خدماتی.. 23
2-4 نگاهی به مفهوم کیفیت.. 24
2-5 کیفیت خدمات.. 25
1-5-2 ابعاد کیفیت خدمات.. 25
2-5-2 پیامدهای کیفیت خدمات.. 31
6-2 ادراکات مشتریان و عوامل مؤثر در آن. 33
1-6-2 مواجهات خدمات یا لحظات صداقت.. 34
2-6-2 شواهد خدمت.. 35
3-6-2 تصویر ذهنی.. 36
4-6-2 قیمت.. 36
5-6-2 رضایت مشتری.. 37
7-2 انتظارات مشتریان، پدیدهای چند سطحی و پویا 38
8-2 چگونگی ارزیابی کیفیت خدمات توسط مشتریان. 42
بخش دوم. 43
9-2 مدل تحلیل شکاف پنجگانه کیفیت خدمات.. 43
10-2 مدل تحلیل شکاف هفتگانه. 45
11- 2 مدل بهبود کیفیت خدمات سازمانی.. 46
12-2 مدل گذر خدماتی تعدیلشده 47
بخش سوم. 49
13-2 روشهای سنجش کیفیت خدمات.. 49
14-2 مفهوم سروکوال. 51
15-2 آشنایی با مدل کانو. 51
1-15-2 مدل کانو. 52
16-2 گامها و مراحل مدل کانو. 54
1-16-2 مرحله اول: شناسایی نیازهای محصول) در کفشهای مشتری خود راه بروید(54
2-16-2 مرحله دوم: طراحی و توزیع پرسشنامه. 55
3-16-2 مرحله سوم: ارزیابی و تحلیل پرسشنامه. 56
4-16-2 مرحله چهارم: جدول ارزیابی کانو. 57
5-16-2 تحلیل دادههای مدل کانو. 58
1-5-16-2 تحلیل پرسشنامه بر اساس بیشترین فراوانی.. 58
بخش چهارم بانکداری الکترونیک… 60
17-2 بانکداری الکترونیک… 60
1-17-2 تعریف.. 60
18-2 خدمات بانکداری الکترونیک… 61
1-18-2 مزایای بانکداری الکترونیک… 61
19-2 بانکداری الکترونیک و سیر تحول آن در ایران. 62
1-19-2 شاپرک از موفقترین طرحهای فناوری اطلاعات در کشور است.. 63
3-19-2 نتیجهگیری.. 65
20-2 آشنایی با بانک پاسارگاد. 66
1-20-2 تاریخچه تشکیل و تأسیس بانک… 66
2-20-2 اجزای بانکداری الکترونیک در ایران (موردمطالعه بانک پاسارگاد) 67
21-2 ماتریس SWOT بانکداری الکترونیکی در ایران. 68
1-21-2 نقاط قوت.. 68
2-21-2 نقاط ضعف.. 69
3-21-2 فرصتها 70
4-21-2 تهدیدها 71
5-21-2 راهبردهای اتخاذشده 73
بخش پنجم پژوهشهای مشابه درزمینه بهکارگیری سروکوال و کانو. 75
22-2 پژوهشهای مشابه درزمینه بهکارگیری سروکوال و کانو. 75
فصل سوم روششناسی پژوهش… 79
1-3 مقدمه. 80
2-3 اهداف پژوهش… 80
1-2-3 هدف اصلی.. 80
2-2-3 اهداف فرعی.. 80
3-3 ضرورت و اهمیت پژوهش… 80
4-3 پرسشها یا فرضیه های پژوهش… 81
5-3 روش انجام پژوهش… 81
6-3 ابزار و روش گردآوری دادهها 81
7-3 جامعه و واحد تحلیل آماری.. 82
8-3 نمونه و روش نمونهگیری.. 82
1-8-3 نمونه آماری.. 82
9-3 روایی و پایایی ابزار سنجش… 83
1-9-3 پایایی.. 84
3-9-3 روایی پژوهش… 85
10-3 الگوی مفهومی پژوهش و گامهای لازم برای طراحی این مدل. 85
1-10-3 ندای مشتری.. 86
2-10-3 تعیین شکاف خواستهها 87
3-10-3 تعیین نمره رضایت مشتری.. 87
4-10-3 ادغام سروکوال ومدل کانو و تعیین درجه اهمیت تعدیلشده 89
فصل چهارم تحلیل دادهها 91
1-4 مقدمه. 92
2-4 تحلیل دادهها 92
3-4 بررسی جامعه آماری.. 92
4-4 تعیین میزان اهمیت هر یک از ابعاد کیفیت خدمات.. 93
5-4 ارزیابی کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی.. 94
6-4 تعیین شکاف بین وضع موجود (کیفیت ادراکشده) و وضع مطلوب (کیفیت مورد انتظار) ابعاد ششگانه. 96
7-4 مشخص کردن درجه اهمیت هر یک از مشخصه ها 97
8-4 تعیین نمره رضایت مشتریان از هر یک از شاخصها 97
9-4 شناسایی طبقات مختلف کانو برای هر یک از شاخصها 99
1-9-4 تعیین در جه اهمیت تعدیلشده 101
10-4 یافتههای پژوهش… 104
1-10-4 نتایج حاصل از اولویتبندی اهمیت اولیه خواستهها 104
2-10-4 نتایج حاصل از طبقهبندی خواستهها با بهره گرفتن از پرسشنامه کانو. 105
3-10-4 نتایج حاصل از اولویتبندی خواستهها پس از ادغام مدل کانو. 106
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 108
1-5 مقدمه. 109
2-5 نتایج. 109
2-1-5 مطالعه تطبیقی.. 110
3- 5 پیشنهادها 111
1-3- 5 پیشنهادهای کاربردی.. 111
2-3- 5 پیشنهادها جهت پژوهشهای آتی.. 113
منابع و ماخذ. 115
پیوست.. 120
مقدمه
با توجه به گسترش اینترنت در سطح جهانی و استفاده بسیاری از بانکها از خدمات الکترونیکی برای سرویسدهی به مشتریان و نیاز روزافزون آنها به اینگونه خدمات بر آن شدیم تا خدمات الکترونیکی موردنظر مشتریان را بررسی کرده و آنگونه خدمات را که بیشتر مدنظر است شناسایی کنیم. در این پژوهش ضمن شناسایی نیازها و خواستههای مشتریان و تحلیل شکاف بین خدمات ادراکشده توسط مشتریان و خدمات مورد انتظار آنها، کوشش میشود با طبقهبندی نیازهای مشتریان شاخصهای بااهمیتتر را بیابیم و راهکارهایی را در جهت بهبود خدمات الکترونیکی بانک (پاسارگاد) ارائه دهیم.
2-1 بیان و طرح مسأله
از سال 1960 به بعد فعالیتهای بانکداری به نحوی چشمگیر متحول شده است؛ اما با ورود وسیع رایانهها به عرصه خدمات بانکی پس از سال 1980، گستره خدمات بانکی وسعت بیشتری یافته و سرعت انجام امور مربوطه نیز به همان میزان افزایش داشته است، بهموازات این تحولات میزان انتظار مشتریان بانکی از شبکه بانکی رشد داشته است. آنچنانکه مشتریان خواهان دریافت خدمات باکیفیت بالا، افزایش سرعت در انجام عملیات بانکی و توجه خاص کارکنان به خود هستند. سرعت در ارائه خدمات با استقرار شبکههای رایانهای بهخودیخود بهبودیافته است اما دقت و کیفیت و ارائه خدمات تنها با افزایش توان ماشین و پیشرفت فناوری تحقق نمییابد. به همین دلیل از بهبود کیفیت خدمات بانکی، بهعنوان یک فرهنگ در سرتاسر بدنه بانکهای پیشرو حمایت میشود. راهبرد بلندمدت واصلی در تمام بانکهای موفق در سرتاسر جهان «مرکز کسبوکار قرار دادن مشتریان است» بانکهای ایرانی نیز از این قائده مستثنا نیستند چون در تلاش برای افزایش سهم خود از کل بازار خدمات بانکی، آن بانکی موفقتر است که به راهکار بهبود کیفیت خدمات بانکی بهعنوان یک راهبرد توجه کند نه یک طرح تاکتیکی، بنابراین لازم است تا با تحلیل آسیب شناسانه، عواملی که بر عدم ارتقای کیفیت خدمات بانکی در ایران مؤثر بودهاند و سبب شکاف بین مشتریان با وضعیت موجود شدهاند را شناسایی کرده و برای رفع این عوامل، راهحلهایی پیشنهاد کنیم و آنها را عملی سازیم هرچند معتقدیم که برای حل این مشکل راهحل یگانهای وجود ندارد بانک پاسارگاد نیز یکی از بانکهای ایرانی است که خدمات الکترونیکی به مشتریان خود ارائه می کند.
بدیهی است که ارائه هر نوع خدمتی در هر سازمانی با تقاضایی روبرو است و بهطور مستمر میتوان در ارائه خدمات آن سازمان بهبود به وجود آورد. بانک پاسارگاد نیز از این قائده مستثنا نیست؛ بنابراین این پژوهش به دنبال بهبود ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی در بانک پاسارگاد از طریق شناسایی شکاف بین انتظارات مشتریان و خدمات ادراکشده، طبقهبندی نیازها و طراحی خدمات موردنظر مشتریان است.
برای دستیابی مؤثر به رضایتمندی کل مشتری یک سازمان نهتنها بایستی ازآنچه مشتری بیشتر میخواهد اطلاع یابد بلکه بایستی بداند که چه مقدار تلاش برای هر مشخصه مشتری بهمنظور سطح رضایتمندی نیاز است، بدون استفاده از امتیاز خدمات پیشبینیشده بهعنوان یک مقدار هدف این احتمال وجود دارد که مشتری با یک مشخصه خدمت معینی ارضا نشود یا بیشازحد انتظار ارضا شود.
3-1 اهداف پژوهش
1-3-1 هدف اصلی
هدف از این پژوهش شناسایی مهمترین خدمات بانکداری الکترونیک، اولویتبندی و تعیین درجه اهمیت هریک از آنها از طریق نیل به اهداف فرعی است.
2-3-1 اهداف فرعی
شناسایی انتظارات مشتریان از خدمات بانک پاسارگاد
تعیین شکاف بین ادراک مشتریان در وضعیت موجود و مطلوب از خدمات الکترونیکی
طبقهبندی و اولویتبندی شاخصهای خدمات الکترونیکی و شکافهای شناساییشده بر اساس مدلهای رایج
تعیین سطح رضایت مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک پاسارگاد
تعیین میزان اهمیت هریک از خدمات الکترونیکی از منظر مشتریان
4-1 ضرورت و اهمیت پژوهش
همانطور که در قسمت قبل مطرح شد با توجه به گسترش اینترنت، در عرصه پیشرفت خدمات الکترونیکی آن بانکی موفقتر است که بتواند رضایتمندی مشتریان را در این زمینه بهتر از دیگر بانکها فراهم آورد؛ بنابراین در این پژوهش با ارائه شاخصهای بانکداری الکترونیک بر آنیم تا شکاف را بررسی کرده و شاخصهای بااهمیتتر را بیابیم تا درنهایت با توجه بیشتر به اینگونه خدمات رضایتمندی مشتریان را به ارمغان بیاوریم.
5-1 سؤالات یا فرضیههای پژوهش
خواستهها و ادراک مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک پاسارگاد چه مواردی هستند؟
بین کدامیک از این خواستهها با وضعیت موجود شکاف وجود دارد؟
شکاف بین خواستهها و ادراکات مشتریان از خدمات چه میزان است؟
اولویتبندی خواستههای مشتریان که با وضعیت موجود ارضا نمیشوند کدام اند؟
میزان رضایتمندی مشتریان و سطح اهمیت هریک از نیازمندیهای شناساییشده چیست؟
سطح اهمیت تعدیلشده هریک از نیازمندیهای مشتریان چه مقدار میباشند؟
6-1 روش انجام پژوهش
روشهای پژوهش در علوم رفتاری را میتوان با توجه به دو ملاک هدف پژوهش و نحوه گردآوری داده ها تقسیم کرد:
1-6-1 ازنظر هدف پژوهش
این پژوهش ازنظر هدف یک پژوهش کاربردی است. پژوهش کاربردی، پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج پژوهشهای بنیادی بهمنظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روشها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورداستفاده جوامع انسانی انجام میرود.
2-6-1 ازنظر گردآوری داده
ازنظر ماهیتی و نحوه گردآوری دادهها یک پژوهش توصیفی است؛ زیرا محقق بههیچعنوان درصدد تغییر متغیرهای پژوهش نیست و هر آنچه وجود دارد را صرفاً تشریح میکند و همچنین با توجه به ماهیت پژوهشهای توصیفی که بررسی و توضیح ویژگیهای یک جامعه آماری میباشد این پژوهش در نماد پژوهشهای توصیفی است.
7-1 ابزار و روش گردآوری دادهها
نظر به اینکه این پژوهش یک پژوهشی توصیفی است بنابراین برای گرداوری دادهها از روشهای ذیل استفاده شد:
کتابخانهای: برای گردآوری اطلاعاتی مربوط به پیشینه و ادبیات پژوهش از روش کتابخانهای استفاده شد در این مرحله مقالات بسیاری درزمینه کیفیت گردآوری شد.
روش میدانی: از ابزار پرسشنامه جهت گردآوری نظرات مشتریان (دادههای اولیه) جهت سنجش مدل استفاده شد.
8-1 جامعه و واحد تحلیل آماری
تعریف جامعه آماری: صفت مشخصهای که قرار است اعضای جامعه را از سایرین متمایز کند.
جامعه آماری برخی از مشتریان بانک پاسارگاد میباشند؛ که در طی مدتزمان مشخص مثلاً یک ماه به 10 شعبه انتخابی محقق (به روش تصادفی) جهت دریافت خدمات الکترونیکی مراجعه کردهاند را شامل میشود.
9-1 واژگان کلیدی پژوهش
دانلود فایل کامل این پایان نامه
- ۹۸/۰۳/۱۹