سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه

آخرین مطالب

موضوع:

 

نقش تنوع فرهنگی در توسعه گردشگری، مطالعه موردی کشورهای ایران، انگلستان و مالزی

 

 

 

استاد راهنما:

 

 دکتر مرتضی قلیچ

 

 

 

استاد مشاور:

 

 دکتر علی اصغر عباسی

 

 

 

شهریور ماه ۱۳۹۲

 


(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست
فصل اول: کلیات . ۱

 

 

 

 

 

 

  • مقدمه . ۱
  • بیان مساله . ۲
  • اهمیت و ضرورت انجام پژوهش . ۷
  • اهداف پژوهش . ۱۰
  • پرسش های پژوهش ۱۰
  • چارچوب تئوریک ۱۱

۶-۱دیدگاه منفی گرایان . ۱۱
۶-۲ دیدگاه مثبت گرایان . ۱۲
۶-۳ مدل مفهومی . ۱۴

 

  • متغیر های پژوهش . ۱۶

فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه موضوع ۱۹

 

 

  • مقدمه ۱۹
  • ادبیات . ۲۰

۲-۱فرهنگ ۲۰
۲-۲ شهروندی فرهنگی . ۲۳
۲-۳ تنوع فرهنگی . ۲۵
۲-۴ ابعاد تنوع فرهنگی . ۲۷
۲-۴-۱ زبان ۲۷
۲-۴-۲ مذهب ۳۰
۲-۴- ۳ قومیت . ۳۱
آداب و رسوم . ۳۳
غذا . ۳۴
پوشش ۳۴
کالاهای مادی ۳۵
۲-۴-۴ سیاست های چندفرهنگی . ۳۷
۲-۴-۵ مهاجرت ۳۸
تفاوت مهاجرت داخلی و خارجی ۴۰
انواع مهاجرت های بین المللی . ۴۱
۲-۵ گردشگری . ۴۳
۲-۵-۱ گردشگری فرهنگی . ۴۴
۲-۵-۲ گردشگری مذهبی . ۴۶
۲-۵-۳ گردشگری غذایی . ۴۸
۲-۶ توسعه گردشگری ۴۹

 

  • پیشینه تحقیق ۵۱

۳-۱ سابقه پژوهش های داخلی ۵۱
۳-۲ سابقه پژوهش های خارجی ۵۴

 

  • نقد و بحث . ۵۷

فصل سوم: روش شناسی ۵۹

 

 

 

 

 

  • مقدمه ۵۹
  • روش تحقیق ۶۰
  • مطالعات تطبیقی . ۶۰
  • عناصر تحقیق . ۶۱
  • نوع تحقیق . ۶۱

۵-۱ تحقیقات توصیفی . ۶۱
۵-۲ رویکرد کمی و کیفی تحقیق . ۶۲

 

  • استراتژی های تحقیق ۶۳

۶-۱ تحقیق پیمایشی . ۶۴

 

  • روش و ابزار های جمع آوری داده . ۶۴

۷-۱ مدارک پژوهش های گذشته ۶۵
۷-۲ آمارهای رسمی ۶۵
۷-۳ مصاحبه ها ۶۵

 

 

 

  • روش تجزیه و تحلیل داده ها ۶۶
  • روایی و اعتبار پژوهش . ۶۶
  • نتیجه گیری . ۶۷

فصل چهارم: داده های تحقیق و تجزیه و تحلیل داده ها . ۶۹

 

 

  1. مقدمه ۶۹
  2. گردشگری در ایران ۷۴

۲-۱ تاریخچه گردشگری ایران . ۷۴
۲-۲ گردشگری فرهنگی ایران ۸۰
۲-۳ گردشگری مذهبی ایران ۸۳
۲-۴گردشگری غذایی ایران . ۸۵

 

  1. گردشگری در انگلستان . ۸۸

۳-۱ تاریخچه گردشگری انگلستان . ۸۹
۳-۲ گردشگری فرهنگی انگلستان. ۹۱
۳-۳ گردشگری مذهبی انگلستان. ۹۳
۳-۴ گردشگری غذایی انگلستان . ۹۴

 

  1. گردشگری در مالزی . ۹۵

۴-۱ تاریخچه گردشگری مالزی . ۹۶
۴-۲ گردشگری فرهنگی مالزی ۹۷
۴-۳ گردشگری مذهبی مالزی . ۱۰۰
۴-۴ گردشگری غذایی مالزی ۱۰۱

 

  1. تنوع فرهنگی در ایران . ۱۰۳

۵-۱ سیاست های چندفرهنگی ایران . ۱۰۴
۵-۲ تنوع قومی، زبانی و مذهبی ایران . ۱۰۸

 

  1. تنوع فرهنگی در انگلستان . ۱۱۵

۶-۱ سیاست های چندفرهنگی انگلستان . ۱۱۵
۶-۲ تنوع قومی، زبانی و مذهبی انگلستان . ۱۱۷

 

  1. تنوع فرهنگی در مالزی . ۱۲۳

۷-۱ سیاست های چندفرهنگی مالزی . ۱۲۳
۷-۲ تنوع قومی، زبانی، مذهبی مالزی . ۱۲۵

 

  1. مقایسه ارکان تنوع فرهنگی بر توسعه گردشگری . ۱۲۹

فصل پنجم: نتیجه گیری . ۱۳۲

 

 

 

  1. مقدمه . ۱۳۲
  2. نتیجه گیری ۱۳۳
  3. پیشنهادات و راهکارها ۱۳۶

۳-۱ پیشنهادات تنوع قومی ۱۳۶
۳-۲ پیشنهادات تنوع زبانی . ۱۳۷
۳-۳ پیشنهادات تنوع مذهبی . ۱۳۸
۳-۴ پیشنهادات سیاست های چندفرهنگی ۱۳۸

 

  1. محدودیت های پژوهش . ۱۳۹

منابع داخلی . ۱۴۱
منابع خارجی . ۱۴۸
 
 
فصل اول
کلیات
 

 

  1. مقدمه

اقتصاد جهان امروز بر پایه چند صنعت بزرگ شکل گرفته است که یکی از این صنایع گردشگری است. این صنعت که از دیرباز وجود داشته در چند دهه ی اخیر شکل سازمان یافته ای به خود گرفته و به نوعی وارد عرصه رقابت با دیگر صنایع خدماتی شده است.گردشگری که به درستی صنعت قرن بیست و یکم نام گرفته است، کسب و کاری بسیار متنوع و در عین حال پیچیده تلقی می شود (زاهدی، رنجبریان، ۱۳۸۶: ۷).  برنامه ریزان اجتماعی عقیده دارند که بدون درک فرهنگی صحیحی از جوامع به لحاظ تمایزات و تشابهات میان آنان نمی توان برنامه ریزی صحیحی در جهت جذب جهانگرد و توسعه صنعت گردشگری به عمل آورد. امروز یکی از اثر گذارترین منابع جذب جهانگردان، برخورد فرهنگی مناسب و تکیه بر مناسبات فرهنگی خاص است (کروبی،  ۱۳۸۸: ۵۳). بحث فرهنگ از دیرباز در تمامی شئونات زندگی انسان در هم آمیخته شده است. از آنجایی که در قرن بیست و یکم تمامی علوم و مفاهیم زندگی بشر به صورت علمی و تخصصی بررسی می گردد، مفهوم فرهنگ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. با افزایش حجم سفرها و گردشگری در سراسر دنیا، اندیشمندان این حوزه سعی دارند که تمامی جهات این صنعت را علمی کرده و از آن ها نهایت استفاده را ببرند. یکی از مفاهیمی که همواره با گردشگری همراه بوده است، فرهنگ است. در کنار این مفهوم مباحثی همچون تنوع فرهنگی خودنمایی می کند. برنامه ریزان گردشگری در مطالعات خود نتایجی مبنی بر ارتباط نزدیک تنوع فرهنگی و گردشگری دست یافته اند. بسیاری از کشورها که در زمینه گردشگری سردرمدار هستند و از همه ی پتانسیل ها، برای توسعه گردشگری استفاده می کنند، موضوع تنوع فرهنگی را نیز مد نظر قرار می دهند. از این رو بررسی میزان سهم تنوع فرهنگی در توسعه گردشگری حائز اهمیت است. در این فصل مسئله ارتباط تنوع فرهنگی با توسعه گردشگری مورد مطالعه قرار می گیرد. ضرورت انجام این پژوهش بر اساس منافع و پتانسیل هایی که ایجاد می نماید مارا بر آن می دارد که این مهم را انجام دهیم. مبانی نظری موجود در این راستا، راه را برای پژوهش علمی و معتبر فراهم می سازد و موجبات قرارگیری در مسیر درست و علمی را در اختیار قرار می دهد. اهدافی که این پژوهش دنبال می کند به درستی مشخص و نمایان می گردد تا بتوان پاسخ های شفاف و کاربردی را پس از انجام کامل پژوهش به راهکارهای عملی و علمی مبدل سازد. فرضیه های اولیه برای پاسخگویی به سوالات، اهداف این کار را صورت می دهد. تعریف عملیاتی مفاهیم اولیه و کلیدی این تحقیق، مفاهیمی را در اختیار قرار می دهد تا بتوان بواسطه ی آن ها اندازه گیری ها و به طور کل محاسبات به درستی شکل گیرد. در نهایت محدودیت هایی که این پژوهش به دنبال دارد، بیان می گردد تا سطح خطالی احتمالی نیز مد نظر قرار گیرد.

 

 

 

 

  1. بیان مسأله

دنیای امروز عرصه ی رقابت و شناخت همه جوانب زندگی بشراست. اکنون که گردشگری در سبد مصرفی بسیاری از خانوارهای دنیا قرار گرفته و جزء لاینفک زندگی است، شناختی عمیق تر نسبت به آن استلزام می یابد. از این جهت اهمیت جهانگردی در جهان امروز بر همه آشکار است. در دنیای امروز، پیچیدگی زندگی اجتماعی بشر از یکسو و امتیازها و سودمندی جهانگردی و درآمدی که نصیب جامعه می کند از سوی دیگر، بیش از پیش ما را به بررسی علمی مسائل مرتبط با جهانگردی رهنمون می سازد (شمس، ۱۳۸۸: ۸۲). توسعۀ این صنعت درکشورهای صنعتی، موجب تنوّع درآمدها و کاهش ناهماهنگی در اقتصاد می گردد و در کشورهای در حال توسعه ،علاوه بر این، سود صنعت، فرصتی برای صادرات، تولید ارز و ایجاد اشتغال به شمار می آید (Hall, 1994: 457). گردشگری از دیرباز وجود داشته و در قرون مختلف به شیوه های متفاوتی انجام می شده است. دلایل و محرکه های سفر در هر عصری نشان دهنده ی نیاز مردم زمان خویش بوده است. اما بعد از بوجود آمدن انقلاب صنعتی، گردشگری رنگ و لعاب خاصی به خود گرفت. ایجاد کارگاه های صنعتی، شهرنشینی، مدت زمان مشخص برای کار در این کارخانه ها ؛ تغییر مشاغل، گسترش طبقه ی میانی و افزایش توان خرید زمینه های اولیه ی وجود اوقات فراغت برای مردم را فراهم نمود و اولین مسافرت های یک روزه برای عموم مردم شکل گرفت. از نخستین مسافرت کاروانی از ونیز به بیت المقدس ( دوره رنساس) گرفته تا سفرهای امروزی، همگی مرهون تحولانی است که در چرخه زندگی بشر رخ داده است. گردشگری امروز به همراه مجموعه ای از تمایلات، حرکت، دسترسی یافتن به امکانات و توانایی های مالی، مسافرت های توده ها را امکانپذیر ساخته است. پیشرفت فناوری باعث شده است که به دلیل های متعدد میزان سفرهای دسته جمعی افزایش یابد که این دلیل شامل افزایش زمان تفریح، بالا رفتن درآمد، پیشرفت ارتباطات راه دور و ایجاد راه های کارآمد حمل و نقلی است ( گی، ۱۳۸۶: ۳۰). سیر رشد اوقات فراغت و ارزانی حمل و نقل، همچنان ادامه یافت و تعداد کشورهای نسبتا ثروتمند بیشتر شده ایت و تورهای خارجی در حال افزایش است. مسافرت های داخلی نیز گسترش یافته و امروزه مردم از روزهای تعطیل خود استفاده بیشتری و بهتری می نمایند. به تدریج مقاصد مسافرتی جدیدی به وجود آمده و در نتیجه امروزه گردشگری به عنوان یک از  صنایع بزرگ اقتصادی جهان تبدیل شده است (داس ویل، ۱۳۷۸: ۱۷).

 

پایان نامه

  • milad milad

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی